سایت اصلی| صفحه اصلی| ورود اعضا| ثبت نام| ارتباط با ما| درباره ما
  صفحه اصلی   ویژه
امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه شهید مطهری

استاد شهید مطهری با سوز و گداز و غصه‌ای بزرگ نسبت به امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: «... شما از اینجا بفهمید که حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تا کجاست، تا حدود آباد شدن زمین. خدا می‌داند آدم گاهی که یک چیزهایی را می‌بیند و در تاریخ اسلام مطالعه می‌کند: دود از کله‌اش بلند می‌شود که ما چه بودیم و چه شدیم؟»
این کتاب «الاحکام السلطانیه» ماوردی را که یکی از معتبر‌ترین کتاب‌های اسلامی است و مخصوصاً اروپایی‌ها و مستشرقان روی آن خیلی حساب می‌کنند مطالعه کنید.
این کتاب «نظامات اجتماعی اسلام» را که در حدود هزار سال پیش بیان کرده است ببینید چه نظاماتی در دنیای اسلام بوده است و اصلاً امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، چه معنایی داشته است و چه می‌کرده است؟
از آن مهم‌تر کتابی است به نام «معالم القرته فی احکام الحسبه» که خوشبختانه این کتاب را ظاهراً یک مستشرق فرنگی از یکی از کتابخانه‌های ترکیه در آورده و چاپ کرده است.
این کتاب در قرن نهم نوشته شده. «حسبه» در آنجا یعنی‌‌‌ همان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر. اصطلاحی بوده که از قرن دوم هجری، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر «حسبه» می‌گفتند. محتسب که شما می‌بینید در اشعار ما آمده است یعنی آمربه‌معروف و ناهی از منکر. آن تشکیلاتی که در کشورهای اسلامی به نام تشکیلات حسبی یا احتسابی بوده است [سازمان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر]، افرادش یعنی آمران به معروف و ناهین از منکر را «محتسب» می‌گفتند...
به هر حال اسم این کتاب «معالم القربه فی احکام الحسبه» است. وقتی انسان این کتاب را مطالعه می‌کند که اصلاً امر به معروف و نهی‌ازمنکر چه مفهومی داشته، ‌می‌بیند سراسر زندگی را در بر می‌گیرد. تا کارهایی که امروز شهرداری‌ها انجام می‌دهند جزء امر به معروف و نهی از منکر بوده است. تمام کارهایی که شهربانی انجام می‌دهد در حوزه احتساب بوده است.
در همین کتاب آمده است که یکی از وظایف محتسب این است که وقتی دم دکان بقالی می‌رود و می‌بیند روی ظرف‌های ماست باز است و مگس می‌نشیند: باید بقال را موظف کند که روی ظرف ماست خودش را بپوشاند، لباس آن بقال را نگاه کند که کثیف نباشد، آن پیش‌بندی که می‌بندد، چند روز یکبار یا مثلاً روزی یک بار عوض کند، بشوید: در حمام‌ها چه بکنند، در مسجد‌ها چه بکنند و... وقتی آدم این‌ها را می‌بیند می‌گویید: خدایا! این ما بودیم که چنین روزی داشتیم و این ما هستیم که به چنین روزی گرفتار هستیم؟!
با امر به معروف و نهی‌ازمنکر می‌شود از دشمن انتقام گرفت. یعنی امربه‌معروف را زنده کن تا بتوانی در مقابل اسراییل بایستی. اگر در مقابل اسراییل ناتوانی، ریشه‌اش را از چند سال پیش پیدا کن که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را از میان بردی...»
حماسه حسینی، ج۱، ص ۲۰۱-۱۹۲)

 

 

کليه حقوق این سایت برای مرکز مطالعاتی فارا محفوظ می باشد© 1388