سایت اصلی| صفحه اصلی| ورود اعضا| ثبت نام| ارتباط با ما| درباره ما
  صفحه اصلی   ویژه
آیا این حدیث صحت دارد؟

با سلام و عرض ادب

آیا این حدیث صحت دارد؟

در كتاب الاحوال الشخصيه تأليف شيخ محمد ابو زهره از اميرالمؤمنين نقل‏

شده است :
« لا اعلم احدا تمتع و هو محصن الا رجمته بالحجاره » " .
" هرگاه بدانم شخص زن داری متعه كرده است او را سنگسار می‏كنم " .

نظام حقوق زن در اسلام ، شهيد استاد مرتضی مطهری ، ص85

سلام علیکم
شهید مطهری در ضمن نقد مقاله ای که در آن حدیثی از امام علی (علیه­السلام) نقل شده است پس از ذکر این حدیث می فرمایند:

اولا اگر بناست ما در مقابل گفتار امیر المؤمنین علیه السلام تسلیم باشیم، چرا اینهمه روایاتی که از آن حضرت در کتب شیعه و غیر شیعه در باب متعه روایت شده کناربگذاریم و به این یک روایت که ناقل آن یکی از علمای اهل تسنن است و سند معلومی ندارد بچسبیم؟
از سخنان بسیار پر ارزش امیر المؤمنین این است که:
«اگر عمر سبقت نمی جست و متعه را تحریم نمی کرد، احدی جز افرادی که سرشتشان منحرف است زنا نمی کرد» .
یعنی اگر متعه تحریم نشده بود، هیچ کس از نظر غریزه اجبار به زنا پیدا نمی کرد؛ تنهاکسانی مرتکب این عمل می شدند که همواره عمل خلاف قانون را بر عمل قانونی ترجیح می دهند.
علیهذا مقصود روایت این است که افراد زندار حق ندارند نکاح منقطع کنند. و اگرمقصود این بود که هیچ کس حق ندارد متعه بگیرد، قید «و هو محصن» لغو بود.
پس این روایت، اگر اصلی داشته باشد، آن نظر را تایید می کند که می گوید: «قانون متعه برای مردمان نیازمند به زن یعنی افراد مجرد یا افرادی که همسرانشان نزدشان نیستند تشریع شده است» . پس این روایت دلیل بر جواز ازدواج موقت است نه دلیل بر حرمت آن.
پایان سخن علامه
حدیث مذکور به غلط به امام علی (علیه­السلام) نسبت داده است. این حدیث اصلش از عمر است:
رَوَى عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ أَذِنَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمُتْعَةِ ثَلَاثاً ثُمَّ حَرَّمَهَا وَ اللَّهِ لَا أَعْلَمُ أَنَّ رَجُلًا تَمَتَّعَ وَ هُوَ مُحْصَنٌ إِلَّا رَجَمْتُهُ بِالْحِجَارَةِ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَ بِأَرْبَعَةٍ يَشْهَدُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَحَلَّهَا بَعْدَ أَنْ حَرَّمَهَا
از عمر بن خطاب روایت شده است که گفته است: رسول خدا سه متعه را برای ما اجازه داد و بعد آن را حرام نمود. قسم بخداوند اگر بفهمم مرد ازدواج کرده ای متعه کرده است او را با سنگ می زنم! (به جرم زنا، سنگبارانش می کنم) مگر این که چهار شاهد بیاورد که شهادت دهند، رسول خدا آن را بعد از ان حرام نموده است حلال کرده است! (عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏2، ص: 127)

 

 

کليه حقوق این سایت برای مرکز مطالعاتی فارا محفوظ می باشد© 1388